Обучение чтению в начальной школе
Обучение чтению в начальной школе Эта статья посвящена обучению навыкам чтения в начальной школе в условиях ФГОС 2-го поколения. Перед учителем стоят следующие задачи:
развивать речевую компетенцию в чтении:
– читать вслух небольшие тексты, построенные на изученном языковом материале, соблюдая правила чтения и нужную интонацию;
– читать про себя и понимать основное содержание текстов, включающих как изученный языковой материал, так и отдельные новые слова; нахлдить в тексте новую информацию.
Что касается языковой компетенции (владения языковыми средствами), то необходимо формировать:
– адекватное произношение и различение на слух всех звуков иностранного языка; соблюдение правильного ударения в словах и фразах;
– соблюдение особенностей интонации основных типов предложений;
– применение основных правил чтения и орфографии, изученных в курсе начальной школы;
Огромное значение имеет социокультурная осведомленность учащихся, а именно:
– совершенствование приемов работы с текстом с опорой на умения, приобретенные на уроках родного языка (прогнозировать содержание по заголовку, иллюстрациям и др. )
Моя статья поможет решить эти задачи и привить любовь к чтению на иностранном языке.
Обучение чтению на английском языке на начальной ступени
Система упражнений
1. Прочитайте слова и подберите рифмующиеся.
Facegosixtable
IllseenthinGreece
Threeplacetablefate
Namemixlegsin
Nosebillthesefed
Streetfreetenfix
Nofameredbeg
Sixfeetplatemen
Greenthose
2. Составьте слова из слогов.
Pendyok
apstukey
bobitmy
monplecil
Mumpildent
RabDadpu
3. Найдите лишнее по смыслу слово.
Greenblueboat
Tablepupilchair
Fivestudentteacher
Frognosedog
Tensixpink
Bananaroombread
Cupteacoffee
4. Подберите слова противоположные по смыслу в пары.
Bad, big, black, this, white, short, that, good, small, long
5. Выберите и прочитайте:
a)слова, обозначающие цвет
b) слова, обозначающие число
c) слова, обозначающие школьные принадлежности
d) слова, обозначающие игрушки
e) слова, обозначающие еду
f) слова, обозначающие животных
Pen, milk, frog, tomatoes, five, blue, car, sandwich, green, boat, ten, sausage, doll, pencil, coke, black, bag, cat, six, brown, book, ball, seven, white, plane, orange, one, three, yellow, rabbit, water, four, train, red, cheese, kite, desk, pencil-case.
6. Прочитайте слова и составьте словосочетания.
a)big, nice, blue, green, long
b) a book, eyes, a girl, a pencil, a cat
7. Прочитайте сначала фразы, отвечающие на вопрос где?, затем на вопрос когда?
at home, at 5 o`clock, in the park, in the street, in the morning, after school, at school, at 7 o`clock, on Sunday, near the house, on the table, in May, under the desk, on the room.
8. Прочитайте только те словосочетания, которые подойдут для описания
a)вашего товарища, b)вашей мамы.
Blue eyes, long hair, short hair, brown eyes, dark hair, fair hair, green eyes, big eyes, small eyes.
9. Прочитайте те предложения, где описывается Синди, а затем– где описывается Эдди.
She`s very nice. He`s a nice boy. She`s got blue eyes. Her hair is fair. Her hair is short. He`s got a ball. She`s got a teddy bear. He`s got a green car. She`s got a funny kite.
10. Посмотрите на картинки на доске и подставьте слова (игрушки, квартира, животные):
1)This isn`t aThis is a
2)-What`s this?
– It`s a
– What colour is the?
– It`s
– Where is . ?
– It`s.
11. Посмотрите на картинки на доске (комната, игрушки). Прочитайте предложения. Если они соответствуют картинке, покажите (напишите) +, если нет, то
1)This is a bed. 2) This is a pen. 3) It`s red. 4) It`s yellow. 5) It`s nice. 6) It isn`t a TV. 7) It isn`t a chair.
12. Прочитайте загадки и отгадайте их.
1)It`s in the classroom. It`s big and brown. It`s on the wall near the door. What`s this?
2)I am black and red. I am in the pencil-case. What`s this?
3)It`s in the classroom. There are books in it.
13. Посмотрите на картинки на доске (Дети). Прочитайте тексты, подставляя слова.
This is a. Her name `s She`s
This is a. His name `s He`s
This is a. Her name `s She isn`t
Her face isHer eyes areHer hair isn`t It`s
14. Прочитайте и подставьте слова для описания своего класса.
This is a classroom. The classroom isThe blackboard is(где). It`s (цвет). The desks are( цвет). These are pictures. They are (какие). The pictures are (где)
15. Прочитайте и подставьте слова для описания своего друга.
This is my friend. Her (His) name`s She (he) `s aHer (his) face is Her (his) eyes are Her (his) hair is My friend`s a girl (boy).
16. Прочитайте и выберите другу подарок.
a)This is a school – bag. It`s big. It`s black. It isn`t nice.
b)This is a cat. The cat is small. It`s white. It`s nice.
c)This is a boat. It`s long. It`s blue. The boat`s good.
17. Прочитайте и сделайте упражнение.
a)Eddy`s plane`s red. Lin`s plane`s green.
Закончите предложения:
Eddy`s plane`s . Lin`s plane`s .
Ответьте:
Whose plane`s red? Whose plane`s green?
b)Tom`s cat`s grey. Patrick`s cat`s red.
Tom`s cat`s . Patrick`s cat`s .
True or false?
Tom`s cat`s red. Patrick`s cat`s black and white.
18. Посмотрите на картинки на доске и скажите, где Том, а где Эдди.
Tom`s small. He`s in the kitchen.
Eddy`s a big boy. He`s in the living room.
19. Прочитайте текст. Выберите и прочитайте (выпишите) те предложения, которые вы можете сказать и о своем друге/ подруге.
This is my friend. She (he) isn`t a student. She (he)`s a pupil. She (he)`s nine. She (he) isn`t tall. Her (his) eyes are blue. Her (his) hair is short and dark. My friend`s got a mother, a father, a brother and a sister. She (he)`s got many toys. She (he)`s got a boat, a plane, a doll, a kite, a train and a teddy-bear. My friend`s nice.
20. Посмотрите на картинки на доске и скажите, что кому подарить (гитара, игрушечный самолет, книга, футбольный мяч, машина).
Tom likes music.
Eddy wants to be a pilot.
Cindy reads many books.
Oscar likes playing soccer.
Lin wants to drive a car.
21. Прочитайте и заполните табличку.
PetNameSizeColour
This is my cat. It`s name `s Pussy. Pussy is grey and white. It`s small.
This is Oscar`s dog. It`s name`s Jack. Jack is big and black.
Lin`s got a parrot. It`s name`s Polly. Polly`s red and green. It`s not big.
22. Прочитайте и найдите предмет, спрятанный учителем.
a)This is a pen. It`s blue. Go to the table. Take the pencil-case. The pen is in the pencil-case.
b)This is a book. It`s green. Go to the bookcase. The book is on the shelf.
c)This is a tiger. It`s orange and black. Go to the table. The tiger is under the table.
23. Посмотрите на картинки, прочитайте и скажите, в чем различия (стол, различные предметы, дети).
a)This is a table. The table`s big. It`s red. This is a pencil-case. The pencil-case is on the table. thepencil-case is red and blue. This is a lamp. It`s yellow. It`s on the table.
b)In the picture we can see a boy and a girl. The boy is big. He`s a pupil. The girl is small. She`s not a pupil. The boy`s got a ball. The girl`s got a ball too.
c)There are four boys in the picture. They are pupils. They are playing soccer. They like soccer.
24. a) English boys` names are Eddy, Tom, Oscar, Patrick. English girls` names are Cindy, Wendy, Ann.
b) The Russian flag is blue, red and white. The English flag is red, blue and white. The American flag is blue, red and white too. The flag of Canada is red and white. It`s got a maple leaf (кленовый лист) on it.
Show the flags.
25. Прочитайте текст, подставляя слова
а) о себе
My name`s I`m a I`m (возраст). I`m (рост). My eyes`re (цвет). My hair isn`t My hair`s
b) о своей семье
I`ve got a mother. My mother`s name`sShe`s a . . (профессия) She `s. . (возраст). She `s . . (рост). Her eyes aren`t They`re Her hair isn`tIt`s
d)о своем доме/улице
I live in Our street is There`re (not)Our house isn`tIt`sI don`t like
26. Прочитайте, что девочка рассказывает о себе. Затем прочитайте текст так, чтобы получился рассказ о ее подруге.
a)I`m a pupil. I`m not a student. I`m ten. I`m not tall. I`m short. My eyes are brown. My hair is not long. It`s short.
b) I`ve got a mother, a father and a sister. My mother`s a doctor. My father`s a businessman. My sister`s little. She doesn`t go to school.
27. Сравните два текста и найдите расхождения.
a)This is a girl. Her name`s Ann. She`s a pupil. Her eyes`re blue.
b)This is a girl. Her name`s Ann. She`s a pupil. Her eyes`re brown.
28. Прочитайте и скажите, какие ошибки вы заметили.
– I`ve got a cat. It`s blue. It doesn`t like milk.
– Ann`s 20. She`s a pupil.
– Moscow `s a small town. It`s in Finland.
– London`s a capital of India. People speak Russian there.
– There`re many flowers in the park in winter.
29. Сделайте вывод.
– Cindy, what are you doing?
– I`m writing a letter to Lin.
– But you can`t write.
– And Lin can`t read.
30. Посмотрите на картинки на доске, прочитайте и расставьте картинки в правильной последовательности.
The boy`s washing. The boy`s doing his morning exercises. He`s having breakfast. He`s going to school.
31. Посмотрите на картинки. Прочитайте и скажите, что пропущено в тексте.
The boy`s having dinner. He`s writing. He`s watching TV.
32. Посмотрите на рисунок, прочитайте и найдите ошибки в тексте (кухня).
This is a kitchen There`s a table in the middle of the kitchen. It`s black. There`s a sofa on the right. It`s green. The door`s near the sofa. There`s a TV in the corner of the room. There are three windows in the room. They`re big. There are no pictures on the walls of the living room.
33. Как зовут героев сказок?
a)I`m a little girl. I live with my mother. I`ve got a grandmother. She doesn`t live with us. I often go to see her. Now she`s ill. My name`s
b)I`m a little bear. I`ve got many friends. I live in the forest. I like singing very much. My name`s
c)I`m a little boy. I don`t like school. I like playing. I`ve got a long nose. My name`s
34. Подставьте пропущенные слова.
One, two,. .
Let me
Who likes
And who tea.
35. Прочитайте, подставляя слова (картинки).
Oscar ususallyat 7 o`clock. Then heAfter that heHe alwaysat home.
36. Эти письма написал Том.
а) Здесь он пропустил кое-какие слова, помогите ему.
Dear Oscar,
I`m a letter to you. Ito school every day. At school Ibooks and songs. After lessons I ususallydinner and with my friends. Iplay soccer. Do youplaying soccer? Do youTV in the evening?
Love,Tom
b) Здесь он перепутал все предложения, помогите ему
Dear Oscar,
We ususally go to bed at 11 o`clock. We get up at 5 o`clock. We go to school on Sundays.
Love,Tom
c)Здесь он написал только слова. Сложите их в предложения.
I, a dog, have got. My, is, dog, nice. Its, is Jack, name. It, not, is , big. It, funny, is, very. I, it, like.
37. Прочитайте и оденьте куклу (рисунок)
a)It`s winter. It`s cold. It`s snowing.
b) It`s summer. It`s warm. The children`re going to the lake.
c)It`s the 31st of December. The children`re having New Year`s Party.
d)The doll`s friend has a birthday party. The doll`s going to her friend.
38. Прочитайте и oтветьте: Why is Oscar`s mother tired every day?
Oscar`s mother`s a nurse, but she works much about the house too. She cooks brekfast, dinner and supper. Then she washes up. She tidies the flat every day. She washes Oscar`s clothes. In the evening she helps Oscar with his homework.
39. Прочитайте и найдите объяснение предложениям из первого столбика.
1. Bob is often ill. a. He`s lazy.
2. Eddy`s often tired. b. He has a birthday.
3. John`s happy today. c. He works much.
4. Tom isn`t a good pupil. d. He doesn`t like sports.
40. Прочитайте английские слова. На какие русские слова они похожи?
Stop, sports, hobby, million, volley-ball, basketball, park, temperature, film, start, trolley-bus, champion, concert, office, businessman, meeting, plan, coffee, music, mathematics, geography, goose, bulldog, fruit, crocodile, giraffe, soup, Africa, business, chocolate, climate, collection.
41. a)Прочитайте текст и запомните его.
This is London. London is the capital of Great Britain. It`s very big. There are many parks and old houses there. London is very nice. People speak English in London.
b)Теперь читайте этот же текст, но подставляя пропущенные слова.
This is. London is the capital of. It`s very. There are many and old there. London is very. People speak in London.
c) This . London is of. It`s . There are and there. London . People in London.
d)This . London . It`s . There there. London . People .
е)Попробуйте сами рассказать о Лондоне.
42. Теперь выполните такое же задание, но на другую тему.
a)It`s winter now. It often snows in winter. It`s cold. We often ski and skate. We don`t swim in the lake. I don`t like winter. I like summer.
b) It`s winter. It snows in winter. It`s. We often and. We don`t swim. I don`t like. I like.
c) It`s . It snows . It`s. We and. We don`t . I don`t . . I .
d) It . It . It. We . We . . I . . I .
43. Прочитайте слова в таблице по столбикам, а затем расскажите, что вы любите и что не любите.
a)I likeapples
I don`t likeice-cream
milk
winter
summer
sports
school
b) I likewashing
I don`t likecleaning my teeth
Doing my homework
Going to school
Wathing TV
Helping my Mum
Going for a walk
Walking my dog
Drawing
Playing the guitar
Going to bed
c)Прочитайте предложения так, чтобы мы узнали, что любит ваша мама/ваш товарищ.
She likes
He doesn`t like
44. На доске рисунки ваших любимых сказочных героев: Чипполино и Незнайки. Прочитайте и скажите, в каких предложениях о них говорится.
He helps his father. He doesn`t like learning. He likes playing. He often plays with his brothers. He can`t do many things. He`s lazy. He`s very brave. His friends like him. His friends don`t like him.
45. Прочитайте и скажите, делаете вы это или нет.
Every Sunday Tom gets up at 10 o`clock. He doesn`t do his morning exercises. He has breakfast and goes to his friend. They watch TV and play. Then they go for a walk. Tom often goes to the cinema on Sunday. He comes home in the evening.
46. Прочитайте
Teacher: What do you see over your head in fine weather, John?
John: The blue sky, sir.
Teacher: And when it rains?
John:An umbrella, sir.
47. Прочитайте и сделайте вывод.
Nick is an English boy. He`s five. He goes to school. He learns to read, to write and to count.
Tom is an English boy too. He`s sixteen. He doesn`t go to school. He goes to the college.
48. Прочитайте и oтветьте
English children like reading. And what about you? They often read the books Winnie-the-Pooh, Alice in Wonderland, Maugli. And do you like these books?
49. Прочитайте и oтветьте
London is the English capital. It`s very big and nice. Ten million people live there. It`s on the river Thames. Do you want to go to London?
50. Прочитайте и oтветьте
260 million people speak English. People speak English in England, in the SA, inCanada, in Australia, in New Zealand, in India, in many places in Africa. Take a map and show where people speak English.
51. Догадайтесь о значении подчеркнутых слов.
This is penguin. It`s black and white. It`s nose and feet are red. It `s got a warm fur-coat. It lives in the cold Antarctic. It can swim well. It can run well, but it can`t fly well.
52. Догадайтесь о значении сложных слов.
Shop-window, sportsman, raincoat, motherland, policeman, running nose, bulldog, snowball, apple-tree, bedroom, birthday, ice-cream, businessman.
53. Заполните анкету.
What`s your name?__________________
How old are you?____________________
What are you?______________________
Wher do you live?____________________
Have you got a family?_________________
What`s your mother`s name?______________
How old is she?_______________________
What is she?_________________________
What does she look like?________________
54. Из каких сказок?
a)-Who are you?
– I`m a frog. And who are you?
– I`m a mouse.
b)-Mary, come and help us!
– I`m coming , grandma!
c)-We can`t help you. We know a nice country. Go with us and your father and you`ll have much money.
– Oh, thank you very much! Please, show this nice country to me!
d)-What are you doing
– I`m going to a birthday party
Метки: Иностранный язык